Szeroko rozumiany
transport nie tylko zajmuje się przewozem osób i towarów takich
jak chociażby artykuły spożywcze, elektronika czy tym podobne.
Także zajmuje się przewozem materiałów, które mogą w jakiś
sposób stanowić zagrożenie. I tutaj pojawia się pojęcie takie
jak ADR. Jest to konwencja, która dotyczy drogowego przewozu
ładunków i towarów niebezpiecznych. Została ona sporządzona w
Genewie w 1957 roku. W tamtym czasie podpisało ją 9 państw, jednak
wraz z biegiem czasu coraz więcej krajów ją podpisuje. Polska
dołączyła do nich w roku 1975. W 2014 roku umowa ta obowiązywała
w 48 państwach.
Przewóz towarów niebezpiecznych.
Samochód do przewożenia tego rodzaju materiałów - sxc.hu |
Co dwa lata
w roku nieparzystym umowa ADR jest nowelizowana. Zostają zawarte tam
nowe przepisy i informacje dla firm oraz przewoźników, którzy
specjalizują się w transporcie towarów niebezpiecznych. Od 2003
roku każda z takich firm zobligowana jest do korzystania z usług
specjalnego doradcy do spraw bezpieczeństwa, którego głównym
zadaniem jest pomoc w realizacji tego co nakłada na nich konwencja
oraz sporządzanie sprawozdań do wojewody. W każdym kraju, które
podpisało tę umowę, samochody przewożące niebezpieczne towary
mają odpowiednie tablice. Wyszczególnionych jest 13 klas zagrożeń
i każda z nich posiada swoje własne oznaczenie. Są to: materiały
i przedmioty wybuchowe, gazy, materiały ciekłe zapalne, materiały
samozapalne, materiały, które wytwarzają gazy zapalne w zetknięciu
z wodą, materiał stałe zapalne, materiały utleniające, nadtlenki
organiczne, materiały trujące, materiały zakaźne, materiały
promieniotwórcze, materiały żrące, różne inne materiały
niebezpiecznie. W ADR uwzględnione są wszelkie wymagania i
obowiązki stawiane przed przewoźnikiem, który chce transportować
takie materiały. Nie tylko z zakresu bezpieczeństwa, ale także
odpowiedniego przystosowania pojazdów do wykonywanego zadania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz